Finansiering av husholdningsrenovasjon følger selvkostprinsippet. Utgiftene til renovasjon skal dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en fireårsperiode – gå i balanse.
Renovasjonsgebyret for 2021 økes fra 2020 med 17,0 %.
For 2021 økes gebyret hele 17 %. Årsaken til dette er IVAR IKS sine økninger i prisene på mottak av våtorganisk avfall (brun dunk) og restavfall (sort dunk).
På grunn av diverse drifts- og markedsutfordringer med ettersorteringsanlegget på Forus og biogassanlegget på Grødaland, har IVAR IKS sett seg nødt til å øke mottaksprisene for behandling av våtorganisk avfall (biogassanlegg) og restavfall (ettersorteringsanlegg) kraftig. Det vises til IVARs styremøte 22. november 2019 og sak 2019/35 (økonomiplan). I og med at kommunens gebyrsak for 2020 ble vedtatt i forkant av IVARs styrevedtak var det ikke mulig å bake hele eller deler av denne uventede prisøkningen inn i satsene for renovasjonsgebyret – 2020.
Restavfallsprisene:
- For restavfall økte mottaksprisen fra 2019 til 2020 med 19 %
- IVAR har i mail til kommunene datert 02.09.2020 meddelt at prisen for restavfall øker ytterligere med 33 % fra 2020 til 2021, altså betydelig mer enn de 6,5 % vedtatt i fjorårets økonomiplan.
Priser for våtorganisk avfall:
- For våtorganisk avfall økte prisen fra 2019 til 2020 med drøyt 14 %, og med ytterligere drøyt 11 % fra 2020 til 2021.
- Prisene for 2021 er jf. ovennevnte mail i samsvar med fjorårets økonomiplan.
Økte avfallsmengder:
Som følge av korona-epidemien ser vi dessuten en uforutsett økning i mengden innsamlet avfall i 2020, noe som skyldes at innbyggerne i langt større grad har holdt seg hjemme ifm. arbeid og ferie. Forhåpentligvis vil dette normaliseres etter hvert, men økte avfallsmengder gir økte behandlingskostnader.
I samarbeid med Renovasjonen IKS er det gått gjennom innkjørte mengder i perioden januar tom. juli, og følgende kan oppsummeres:
- Restavfallsmengden i beholderinnsamling (sort dunk samt hytteavfall) har i perioden økt med hele 16 % fra 2019 til 2020 (korrigert for kommunesammenslåing og nye abonnenter)
- Bioavfallsmengden i beholderinnsamling (brun dunk) har i perioden økt nesten tilsvarende, med 14,5 % fra 2019 til 2020.
For ikke å akkumulere et for stort underskudd på renovasjonens selvkostfond vedtas det å ta den største inndekningen av økte kostnader i 2021, en moderat økning i 2022 og tilnærmet nullvekst i renovasjonsgebyr de to siste årene i HØP-perioden.
Renovasjonen i Stavanger har fortsatt som mål å være blant de tre billigste byene i landet når det gjelder standard renovasjonsgebyr (standard vil si 140-liters beholdersystem).
4.3.1 Beregning av gebyrgrunnlag
Beregning av gebyrgrunnlag 2021 | 2021 | |
---|---|---|
Kapitalkostnader | ||
Avskrivninger | 4 096 000 | |
Renter restkapital | 629 000 | |
Sum kapitalkostnader | 4 725 000 | |
Drift og vedlikehold | ||
Kjøp fra IVAR IKS | 87 700 000 | |
Egenregiavtale med Renovasjonen Egenregi AS | 87 310 000 | |
Hovedpost 0 (lønn) | 6 635 000 | |
Drift/vedlikehold (fratrukket internkjøp) | 15 111 000 | |
Internkjøp | 1 200 000 | |
Kapitalkostnad | 4 725 000 | |
Gebyrgrunnlag | 202 681 000 |
Dekningsgraden (forholdet mellom inntekter og gebyrgrunnlag) er 100 %.
4.3.2 Gebyrstruktur – husholdningsavfall
Renovasjonsgebyrene i Stavanger kommune er splittet opp i et grunngebyr og en volum- avhengig (variabel) del basert på restavfallsbeholderens størrelse.
Gebyrsammensetningen for 2021 blir derved slik for følgende typiske abonnement (ekskl.mva., kronebeløp pr. abonnent):
Gebyrstruktur (i kr) | 2020 | 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Abonnementstype | Beholder | Fast | Variabel | SUM | Fast | Variabel | SUM |
Liten | 80-l | 999 | 1 121,5 | 2 120,5 | 1 169 | 1 312 | 2 481 |
Standard | 120/140-l | 999 | 1 469,0 | 2 468,0 | 1 169 | 1 719 | 2 888 |
Dobbel | 240-l | 999 | 2 322,5 | 3 321,5 | 1 169 | 2 717 | 3 886 |
Storhusholdning | 660-l | 999 | 5 711,0 | 6 710,0 | 1 169 | 6 682 | 7 851 |
Bruksdel-bunntømt container* | 5 m3 | 999 | 1 442,5 | 2 441,5 | 1 169 | 1 688 | 2 857 |
- Abonnenter tilknyttet nedgravde eller overflate bunntømte containere der kommunen har investert i anlegget, som Gamle Stavanger og Storhaug-Nord.
Gebyrsystemet er i samsvar med Stavanger kommunes renovasjonsforskrift § 11 samt fortsatt gjeldende renovasjonsforskrifter for hhv Rennesøy og RYMI (Finnøy). Det vil i løpet av 2020 bli fremmet en revidert renovasjonsforskrift (høring pågår).
Renovasjonsgebyrene differensieres i samsvar med gjeldende renovasjonsforskrift slik:
Pkt. | Gebyrdel | 80 l beholder | 120 l beholder | 240 l beholder | 660 l beholder | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Fast gebyrdel | 1 169 | 1 169 | 1 169 | 1 169 | ||
B | Variabel gebyrdel (restavfall) | 1 312 | 1 719 | 2 717 | 6 682 | ||
C | Fellesabonnement | Ved fellesabonnement ilegges hver husholdning en fast gebyrdel etter pkt. A, samt variabel gebyrdel i forhold til hver husholdnings andel av antall og størrelse på beholdere iht. pkt. B. | |||||
D | Hjemmekompostering | 1) For abonnenter som komposterer hjemme iht. § 6 i renovasjonsforskriften, gis en gebyrreduksjon på 20% av samlet gebyr (fast og variabel del) i individuelt eller fellesabonnement. Brun dunk må da være inndratt. | |||||
2) Det gis dessuten et tilskudd på godkjent kompostbeholder, se kommunens hjemmeside for mer informasjon og priser. | |||||||
E | Dobbel tømmefrekvens | Abonnenter som ønsker dobbel hyppighet for tømming av beholdere som fast ordning, betaler dobbelt beløp for den variable gebyrdelen samt et gebyr på kr 125 pr. oppmøte i «mellomukene». | |||||
F | Henteordning for glass-/ metall- og plastemballasje | Tømming av beholdere for glass-/metallemballasje er gratis og inngår i tilbudet på www.hentavfall.no. | |||||
G | Tømming av nedgravde containere | Kr 519 pr. tømming, uansett avfallsfraksjon, for borettslag og sameier som selv har investert i containeranlegg. | |||||
I områder der Stavanger kommune har investert i nedgravde containere, betaler husholdningsabonnenten en variabel gebyrdel (bruksdel nedgravde) på kr 1 688,- | |||||||
Frivillig tilknyttede næringsdrivende betaler en årspris på hhv. kr 2 532,- kr 4 777,- eller kr 10 577,- avhengig av bedriftens størrelse. | |||||||
H | Bruk av kompaktor | Hver kompaktor-beholder (600 liter) for restavfall prissettes lik to vanlige restavfallsbeholderer på 660 liter. | |||||
I | Bytte av avfallsbeholder | Kr 216,- pr. byttet beholder. Bytte av ødelagte beholdere er gratis. | |||||
J | Kjøp av ekstra sekker og poser | Stor sekk for papir: kr 29,- / stk | |||||
Stor sekk for bioavfall: kr 34,- / stk | |||||||
Stor sekk for restavfall: kr 45,- / stk | |||||||
Rull med matavfallsposer er gratis. | |||||||
K | Trilletjenester for spann | For borettslag og sameier tilbys en tjeneste der abonnenten slipper å sette beholderne fram for tømming ved nærmeste kjørbare vei. Trillingen av spann utføres av renovatørene. Prisene er oppgitt pr. beholder og tømmedag. | |||||
Avstand til kjørbar vei i meter: kr 2,- pr. meter | |||||||
Ulempetillegg terskel: kr 2,- pr. terskel | |||||||
Ulempetillegg ramper: kr 3,50 pr. meter høydeforskjell | |||||||
Ulempetillegg trapper: kr 3,50 pr. trinn | |||||||
Nøkkelservice (låste dører/porter): kr 17,- pr. dør og tømmedag | |||||||
L | Ekstra tømminger | Beholderstørrelse Pris pr tømming | |||||
80 liter 190,- | |||||||
140 liter 217,- | |||||||
240 liter 291,- | |||||||
660 liter 661,- | |||||||
M | Låsbare spann | Tillegg på kr 100,- pr. beholder pr. år. Dette gjelder også brannsikre spann med lås. |
4.3.3 Gebyrstruktur hytterenovasjon
a) Ordning med hyttecontainer (abonnenten bringer selv avfallet til nærmeste container):
- kr 1791,-
b) Ordning med egen avfallsbeholder (kun for hytter som ligger langs tømmerute for husholdningsavfall):
- kr 2326,- for 140-liters beholder
- kr 3122,- for 240-liters beholder
- kr 5905,- for 660-liters beholder
4.3.4 Kommunale gjenvinningsstasjoner
Flere steder i kommunen finnes gjenvinningsstasjoner som IVAR drifter på oppdrag fra kommunen. Prisene ved disse settes av IVAR og opplyses på deres nettsider. I 2021 endres følgende for stasjonene på Finnøy og Rennesøy:
Judaberg gjenvinningsstasjon – Finnøy
I forbindelse med kommunesammenslåingen har det til og med 2020, etter avtale med gamle Finnøy kommune, vært gratis for innbyggerne i Finnøy å levere avfall fra husholdning til Judaberg gjenvinningsstasjon. Næringsdrivende kan levere avfall iht. egen prisliste.
Ordningen med tilbud om gratis henting av grovavfall på www.hentavfall.no er nå etablert også på Finnøy.
Derfor endres:
- Å innføre samme prisstruktur for Judaberg gjenvinningsstasjon som for Forus gjenvinningsstasjon hvor prisene settes av IVAR
- Harmoniseringen innebærer at farlig avfall, EE-avfall (elektrisk/elektronisk) og hageavfall fortsatt kan leveres gratis
- At husholdningsabonnentene i bydelen får mulighet til gratis tur innom gjenvinningsstasjonen på «grovavfallskvoten»
Hausken gjenvinningsstasjon – Rennesøy
Hausken gjenvinningsstasjon har i dag kun tilbud om mottak av farlig avfall, EE-avfall (elektrisk/elektronisk) og hageavfall. Dette kan fortsatt leveres gratis.
4.3.5 Gebyrregulativ for kommunal behandling av forurenset grunn
(iht. bystyrevedtak 6.12.2004)
For behandling av saker om graving i forurenset grunn er det et differensiert gebyrsystem:
a) Mindre saker av enkel karakter: kr 15.000,-
b) Mellomstore saker: kr 30.000,-
c) Store, kompliserte saker: kr 45.000,-