Det samlede forslaget til investeringer i planperioden for konsernet utgjør totalt kr 6,6 mrd., hvor kr 5 mrd. er lagt til kommunekassen og kr 1,6 mrd. til kommunale foretak. Det foreslås enkelte nye investeringer i tråd med politiske vedtak og endrende behov, men størstedelen av investeringsbudsjettet går til videreføring og ferdigstillelse av prosjekter som er vedtatt igangsatt tidligere år.
For å bidra til en god balanse i forhold til de finansielle målkravene og kommunens behov, er det avgjørende å ha et investeringsnivå som er tilpasset kommunens løpende inntekter og bidra med en høyere egenfinansiering av investeringer slik at man unngår å skyve langsiktige forpliktelser over på kommende generasjoner.
Et samlet investeringsnivå på kr 6,6 mrd. utgjør om lag 15 % av driftsinntektene1 i planperioden. Det er vesentlig høyere enn målet på rundt 11-12 %.
De demografiske endringene som kommunen vil møte fra 2024, innebærer behov for store investeringer i omsorgsbygg som bofellesskap og sykehjem og nyere boformer som for eksempel omsorg pluss med påfølgende driftskonsekvenser. Det økonomiske handlingsrommet som kommunen vil trenge for å realisere framtidens investeringsbehov må skapes i dag blant annet gjennom omstilling og bruk av velferdsteknologi. Investeringer som bidrar til å redusere driftskostnader og skaper en mer effektiv drift bør prioriteres.
For å ikke øke investeringsnivået ytterligere foreslår kommunedirektøren i Handlings- og økonomiplan 2021-2024 at enkelte prosjekter tas ut, nedjusteres eller utsettes. I forslaget fra kommunedirektøren er blant annet Kvernevik skole tatt ut, Tastaveden skole erstattet med utvidelse av Tastarustå og midler til kommunehus i Rennesøy tatt ut i påvente av avklaringer i en mulighetsstudie. Prosjektene som inngår i utvikling av Lervig-området, skoler, omsorgsboliger samt investeringer som kan kobles til kommunens klima- og miljøarbeid, prioriteres.
I 2021 er investeringsnivået på kr 1,3 mrd. i kommunekassen med en tilhørende egenfinansieringsgrad på 52 %. Investeringsnivået er kr 1,4 mrd. i 2022, 1,3 mrd. i 2023 og 1 mrd. i 2024. Gjennomsnittlig egenfinansieringer i planperioden er på 56 %.
Med bakgrunn i det høye investeringsnivået kommunen har i perioden 2021-2024, og i lys av den økonomiske situasjonen tilrår ikke kommunedirektøren en ytterligere økning av investeringsnivået. Fremtidige investeringsbehov som følge av forventete demografiske endringer tilsier også et behov for å sikre et økonomisk handlingsrom.
Økning av gjeld og kapitalutgifter, og ikke minst økning i driftsutgiftene på grunn av utvidet tjenestetilbud, vil redusere det økonomiske handlingsrommet i årene framover. Investeringsnivået stiller større krav til overskudd i den ordinære driften for å få til nødvendige overføringer fra drift til investering.
4.10.1 Hovedprioriteringer investeringer
Kommunedirektøren vil prioritere utbygging i sentrumsnære områder herunder Lervigskvartalet, Rådhuset og Nytorget. For at Stavanger kommune skal oppnå sine ambisiøse klimamål vil kommunen velge å investere i prosjekter som har en positiv klimaeffekt. Antall personer som venter på plass i bofellesskap viser at det fortsatt er et stort behov for å etablere nye bofellesskap, slik at dette er prioritert i planperioden.
Store deler av investeringsbudsjettet går til bygging og rehabilitering av skoler, barnehager, omsorgsbygg, bofellesskap, brannstasjoner og administrasjonsbygg. Anskaffelser og utvikling av eiendommer, rehabilitering og oppføring av nye park- og idrettsanlegg er også foreslåtte investeringer i denne planperioden.
Investeringene under kategorien Diverse bygg og felles utgjør kr 1,2 mrd. og står for 19 % av konsernets totale investeringsbudsjett på kr 6,6 mrd. Kommunedirektøren foreslår å videreføre de tre brannstasjonene samt rehabilitering av rådhuset i Stavanger. Utbygging av Lervig-området og Madla/Revheim inngår også her.
Kommunedirektøren foreslår å videreføre oppføring av ny barneskole i Lervig og fornyelse av skolene, Madlamark og Vaulen. Kommunedirektøren foreslår en utvidelse av Tastarustå skole fremfor rehabilitering av Tastaveden. Av hensyn til den økonomiske situasjonen er også renovering av Kvernevik skole tatt ut i forslaget til investeringsbudsjett. Samlet foreslår kommunedirektøren en investeringsramme på skoleområdet kr 969 mill. i planperioden.
Omstillingsarbeidet innenfor levekårsområdet og satsingen på Leve HELE LIVET videreføres. Omstillingsarbeidet krever en omprioritering av ressurser fra institusjonstjenester til hjemmebaserte tjenester, og fra hjelpetjenester til rehabilitering og selvhjelp. Det pågår en kartlegging av alle som er registrert på venteliste til bofellesskap for personer med utviklingshemming, for å avklare hvor mange som har et boligbehov per dags dato og hvor mange som trenger plass i bofellesskap med heldøgns bemanning. Utbygging av bofellesskap for utviklingshemmede er en prioritert oppgave i planperioden. I løpet av neste planperiode bygges og ferdigstilles flere bofelleskap med målsetning om å redusere ventelistene.
Kommunedirektøren foreslår å videreføre bevilgningen for Finnøy helse – og omsorgssenter og utvidelse av Ramsvigtunet sykehjem. Videre foreslår kommunedirektøren at det nye sykehjemmet fortsatt forventes ferdigstilles i 2026. Kommunedirektøren foreslår i neste planperiode et investeringsnivå på totalt kr 895 mill. innenfor tjenesteområdet helse- og velferd.
Kommunedirektøren foreslår investeringsprosjekter innenfor park og vei på kr 0,8 mrd. i planperioden, det utgjør 13 % av konsernets totale investeringsbudsjett. Utvalgte tiltak som inngår her er Nytorget, Lervig park, uteområde ved Rådhuset, Kongsgaten, rehabilitering av bruer og kaier og pålagt utskiftning av kvikksølvholdige armaturer. Flere av tiltakene under park og vei har en positiv klimaeffekt, herunder tiltak for økt sykling og gange, og tilrettelegging for utslippsfrie kjøretøy.
Investeringsnivået for vann og avløp foreslås til kr 0,7 mrd. og utgjør 11 % av de totale brutto investeringene i kommunen. I februar 2019 vedtok bystyret i sak 13/19, at avløp- og vannverket skal øke fornyelsetakten på utskiftning av rør fra 1,0 % til 1, 5 % årlig. En økt fornyelsestakt krever en styrket kapasitet i organisasjonen og betydelig økte investeringer medfører en økning i gebyrene. Kommunedirektøren foreslår at opptrappingen av fornyelsetakten skjer gradvis ifra 1 % årlig til 1,1 % i 2022 og 1,2 % i 2023 med en økning deretter på 0,1 % hvert år frem til 1,5 % i 2026.
Befolkningsprognoser og behovstall i barnehagebruksplanen 2020-2024 tilsier at det er behov for nye barnehageplasser i sentrumsnære områder som Storhaug og Våland. Kommunedirektøren er i gang med planleggingen av barnehage i Lervig-kvartalet med om lag 90 plasser som vil ferdigstilles i 2024. I planperioden er det også avsatt midler til en barnehage i Strømvik-området og på Våland.
Tabell 4.13 viser hvordan de samlede investeringene fordeler seg per år i perioden, både beløpsmessig og etter formål. Investeringene er eksklusive investeringer i interkommunale selskaper, der selskapene selv tar opp lån (Stavanger konserthus IKS, Sørmarka flerbrukshall IKS, Multihallen og Storhallen IKS mv.) Stavanger kommune yter tilskudd til finansiering av låneopptak i IKS-ene via driftsbudsjettet, jf. kap 4.11.
Formål | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Totalt 2021-2024 |
---|---|---|---|---|---|
Diverse bygg, anlegg og felles investeringer | 316 425 | 359 925 | 281 925 | 282 100 | 1 240 375 |
Forvaltning | 41 200 | 31 500 | 41 500 | 41 000 | 155 200 |
Oppvekst og utdanning | 201 000 | 191 000 | 295 000 | 282 000 | 969 000 |
Barnehagebygg | 109 000 | 131 500 | 69 000 | 8 000 | 317 500 |
Helse og velferd | 118 700 | 161 500 | 91 500 | 27 200 | 398 900 |
Idrett | 48 000 | 38 750 | 25 500 | 32 500 | 144 750 |
VAR | 174 900 | 191 800 | 171 100 | 162 900 | 700 700 |
Park og vei | 214 525 | 215 075 | 240 525 | 163 525 | 833 650 |
Kirke | 119 100 | 57 200 | 23 000 | 26 600 | 225 900 |
Miljø | 2 000 | 23 000 | 23 000 | 48 000 | |
Stavanger utvikling KF | 170 000 | 170 000 | 170 000 | 170 000 | 680 000 |
Stavanger bolig bygg KF inkl. etablerer boliger | 161 000 | 252 000 | 257 000 | 210 500 | 880 500 |
Sølvberget KF | 3 200 | 500 | 500 | 500 | 4 700 |
Byggdrift KF | 2 200 | 2 300 | 2 400 | 2 500 | 9 400 |
Natur- og idrettservice KF | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 28 000 |
Stavanger parkeringsselskap KF | 5 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 11 000 |
Sum brutto investeringer | 1 693 250 | 1 835 050 | 1 700 950 | 1 418 325 | 6 647 575 |
4.10.2 Finansiering av investeringer
Utvikling av lånegjeld
Det er budsjettert med et låneopptak knyttet til investeringsprosjekter i regi av kommunekassen på kr 651,0 mill. i 2021, kr 627,7 mill. i 2022, kr 583,2 mill. i 2023 og kr 387,1 mill. i 2024. Det er videre budsjettert med låneopptak i kommunekassen for videre utlån til kommunale foretak på kr 271,4 mill. i 2021, kr 381,8 mill. i 2022, kr 368,0 mill. i 2023 og kr 287,5 mill. i 2024.
Startlån
Startlån har de siste årene vært et viktig virkemiddel i det boligsosiale arbeidet.Startlån har de siste årene vært et viktig virkemiddel i det boligsosiale arbeidet. Basert på forventet utvikling i etterspørsel etter startlån og forventet nivå på ubrukte lånemidler per 31. desember 2020, foreslår kommunedirektøren en årlig låneramme for startlån på kr 250-320 mill. i kommende planperiode.
Avdrag og renter på startlån betjenes av de respektive låntakerne og påvirker ikke kommunens resultat. Det er imidlertid alltid en risiko knyttet til mislighold. En oversikt over startlån framkommer i kolonne 2 i tabell 4.14.
Det vises til tabell 4.15 for en oversikt over investeringsnivå og låneopptak knyttet til det enkelte foretak. Dette gir et samlet låneopptak for Stavanger kommune på kr 922,4 mill. i 2021, kr 1 009,5 mill. i 2022, kr 951,2 mill. i 2023 og kr 674,6 mill. i 2024. Beregnet brutto lånegjeld (ekskl. startlån) per 31. desember 2024 er da på kr 12,3 mrd. En oversikt over utviklingen i ordinære lån i planperioden framkommer av kolonne 3 i tabell 4.14.
Tall i mill. kroner | Startlån | Ordinære lån | Sum lån | Lån med tilskudds- ordninger fra Husbanken | Lån VAR-sektor | Ordinære lån minus lån med tilskudds-ordninger og VAR-sektor | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
Beregnet lånegjeld 31.12.2020 | 2 331 | 7 563 | 9 894 | 539 | 1 980 | 5 043 | |
+ Låneopptak 2021 | 320 | 922 | 1 242 | 0 | 175 | 748 | |
- Avdrag 2021 | -129 | -388 | -517 | -55 | -81 | -252 | |
Beregnet lånegjeld 31.12.2021 | 2 522 | 8 097 | 10 619 | 484 | 2 074 | 5 539 | |
+ Låneopptak 2022 | 300 | 1 010 | 1 310 | 0 | 192 | 818 | |
- Avdrag 2022 | -141 | -420 | -561 | -49 | -84 | -287 | |
Beregnet lånegjeld 31.12.2022 | 2 681 | 8 687 | 11 368 | 435 | 2 182 | 6 070 | |
+ Låneopptak 2023 | 250 | 951 | 1 201 | 0 | 171 | 780 | |
- Avdrag 2023 | -151 | -424 | -575 | -37 | -86 | -300 | |
Beregnet lånegjeld 31.12.2023 | 2 780 | 9 214 | 11 994 | 398 | 2 267 | 6 550 | |
+ Låneopptak 2024 | 250 | 675 | 925 | 0 | 163 | 512 | |
- Avdrag 2024 | -161 | -411 | -572 | -37 | -88 | -285 | |
Beregnet lånegjeld 31.12.2024 | 2 869 | 9 478 | 12 347 | 361 | 2 342 | 6 777 |
Tabell 4.15 viser investeringsnivå og låneopptak i planperioden for det enkelte foretak. Det vises til kapittel 4.10.4 for en omtale av investeringsprosjektene. Det legges opp til at det skal foretas låneopptak i kommunekassen for videre utlån til foretakene. Låneopptak knyttet til foretakene vil av den grunn bidra til å øke brutto lånegjeld for kommunekassen.
Investeringstabell KF 2020-2023 | Total prosjektkostnad | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Stavanger boligbygg KF | |||||
Ordinære investeringer | |||||
Boliger til flyktninger og vanskeligstilte, bygging og kjøp | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | |
St.Petri bofellesskap for eldre | 64 000 | 20 000 | 30 000 | 12 000 | |
Bofellesskap for personer med utviklingshemming, inkl. to personalbaser | 40 000 | 40 000 | |||
Etablererboliger for personer med utviklingshemming | 5 000 | 5 000 | |||
Selveide boliger i bofellesskap | 5 000 | 5 000 | |||
Omsorgsboliger inkl. personalbaser i bofellesskap , riving og nybygg | 40 000 | 31 000 | 7 000 | ||
Bofellesskap for unge personer med autisme | 42 000 | 2 000 | 10 000 | 28 000 | |
Bofellesskap for unge fysisk funksjonshemmede | 34 000 | 2 000 | 10 000 | 20 000 | |
Nytt bofellesksap for personer med utviklingshemming til erstatning av Worsegården | 35 000 | 1 000 | 6 000 | 20 000 | |
Bofellesskap for eldre/demens | 56 000 | 2 000 | 5 000 | 10 000 | 30 000 |
Sum ordinære investeringer | 72 000 | 130 000 | 134 000 | 160 000 | |
Låneopptak ordinære investeringer | 44 800 | 105 000 | 95 700 | 91 500 | |
Etablererboliger | |||||
Etablererboliger inkl. 6 Puh boliger og én personalbase | 199 500 | 40 000 | 60 000 | 60 000 | 39 500 |
Etablererboliger | 117 000 | 30 000 | 32 000 | 44 000 | 11 000 |
Bofellesskap for personer med utviklingshemming (ett brukereid inkl. personalbase og ett ordinært inkl. personalbase). | 70 000 | 19 000 | 30 000 | 19 000 | |
Sum etablererboliger | 89 000 | 122 000 | 123 000 | 50 500 | |
Låneopptak etablererboliger | 84 600 | 111 800 | 108 800 | 27 000 | |
Sum Stavanger boligbygg KF | 161 000 | 252 000 | 257 000 | 210 500 | |
Låneopptak | 129 400 | 216 800 | 204 500 | 118 500 | |
Stavanger utvikling KF | |||||
Kjøp og utvikling av eiendommer | 170 000 | 170 000 | 170 000 | 170 000 | |
Sum Stavanger utvikling KF | 170 000 | 170 000 | 170 000 | 170 000 | |
Låneopptak | 137 000 | 160 000 | 158 500 | 164 000 | |
Sølvberget KF | |||||
Flytting av Rennesøy bibliotek | 700 | ||||
Datautstyr, programvare | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Meråpent bibliotek på Finnøy og Rennesøy og opppgradering av lokaler | 2 000 | ||||
Sum Sølvberget KF | 3 200 | 500 | 500 | 500 | |
Låneopptak | |||||
Stavanger Natur- og idrettsservice KF | |||||
Kjøretøy, maskiner mv. | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | |
Sum Stavanger Natur- og idrettsservice KF | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | |
Låneopptak | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |
Stavanger Byggdrift KF | |||||
Egenkapitalinnskudd i KLP og utskifting av utstyr på sentralkjøkkenet | 2 200 | 2 300 | 2 400 | 2 500 | |
Sum Stavanger byggdrift KF | 2 200 | 2 300 | 2 400 | 2 500 | |
Låneopptak | |||||
Stavanger parkeringsselskap KF | |||||
Parkeringsteknisk utstyr | 5 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |
Sum Stavanger Parkeringsselskap KF | 5 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |
Låneopptak | |||||
Sum investeringsnivå | 348 400 | 433 800 | 438 900 | 392 500 | |
Sum egenfinansiering | 77 000 | 52 000 | 70 900 | 105 000 | |
Sum låneopptak | 271 400 | 381 800 | 368 000 | 287 500 |
Lån som kommunale selskap tar opp selv er ikke inkludert i tallene, da disse kapitalutgiftene budsjetteres som overføringer til selskapene. Dette gjelder blant annet Sørmarka flerbrukshall IKS, Multihallen og Storhallen IKS og Stavanger konserthus IKS. For 2021 er det budsjettert med et samlet tilskudd på kr 45,3 mill. som skal dekke kommunes andel av kapitalkostnadene til de tre selskapene.
Figur 4.8 viser utviklingen i brutto lånegjeld for Stavanger kommune med og uten startlån i kommende planperiode (inklusive lån for videre utlån til kommunale foretak). Det er lagt til grunn en gjennomsnittsrente for alle nye lån på om lag 1,3 % i 2021. Det er budsjettert med kr 549,6 mill. i netto kapitalutgifter i 2021, med en videre økning til kr 617,7 mill. i 2024. Det gis en detaljert oversikt over utviklingen i kapitalutgiftene i kapittel 4.11.
En økende brutto lånegjeld i kombinasjon med et stigende rentenivå, vil kunne medføre at en stadig større andel av driftsinntektene må anvendes til å betjene kapitalkostnader. Av finansreglementet framgår det at minimum 1/3 av gjeldsporteføljen skal ha flytende rente, (rentebinding kortere enn ett år), minimum 1/3 skal ha fast rente, mens 1/3 skal vurderes ut ifra markedssituasjonen. Andelen av brutto lånegjeld som har flytende rente per 2. tertial 2020 er rett i overkant av 1/3. En høy grad av rentesikring gjør kommunen mindre sårbar for renteøkning de nærmeste årene. Beregnet effekt av en renteøkning på ett prosentpoeng i ett år, er på ca. kr 27 mill. per 2. tertial 2020. Dette omfatter også de deler av låneporteføljen som finansieres av blant annet gebyrinntekter. Dette må videre ses i sammenheng med tilhørende økning i renteinntekter knyttet til for eksempel ansvarlig lån i Lyse AS. Det foretas løpende en vurdering av fordelingen mellom fast og flytende rente basert på markedssituasjonen.
Når kommunens lånegjeld sammenlignes med andre ASSS-kommuner benyttes blant annet begrepet netto lånegjeld. Netto lånegjeld defineres som langsiktig lånegjeld (ekskl. pensjonsforpliktelser) fratrukket totale utlån (startlån og ansvarlig lån i Lyse) og ubrukte lånemidler. Figur 4.9 viser netto lånegjeld i prosent av brutto driftsinntekter for ASSS-kommunene i perioden 2017–2019 (konserntall). I den aktuelle perioden har Stavanger kommune en netto lånegjeld i prosent av brutto driftsinntekter som er lavere enn gjennomsnittet for ASSS-kommunene.
4.10.3 Gjeldsgrad
Gjeldsgrad
Gjeldsgraden er et sentralt nøkkeltall i Stavanger kommunes finansielle strategi.Gjeldsgraden er et sentralt nøkkeltall i Stavanger kommunes finansielle strategi.
Gjeldsgraden viser forholdet mellom brutto lånegjeld og driftsinntekter (ekskl. finansinntekter), og gir en indikasjon på kommunens økonomiske handlingsrom.
En høy gjeldsgrad medfører at en betydelig andel av driftsbudsjettet må avsettes til betaling av renter og avdrag, noe som reduserer det økonomiske handlingsrommet.
Stavanger kommune har som målsetting at gjeldsgraden (ekskl. startlån) over tid ikke skal ligge høyere enn 60 %.
I forslag til Handling- og økonomiplan 2021-2024 legges det til grunn at gjeldsgraden blir på 72,2 % i 2021, 77,2 % i 2022, 81,6 % i 2023 og 83,6 % i 2024. Det legges videre til grunn et årlig opptak av startlån på kr 250-320 mill. i planperioden. Gjeldsgraden inkludert startlån vil være på 94,6 % i 2021, 101,0 % i 2022, 106,2 % i 2023 og 108,9 % i 2024. Moderat vekst i driftsinntektene i kombinasjon med en høy netto vekst i gjeldsnivået som følge av høyt låneopptak, medfører at gjeldsgraden stiger til et nivå som ligger vesentlig over det langsiktige målet på 60 %. Gjennomsnittlig gjeldsgrad eksklusive startlån er på 78,6 % i forslag Handlings- og økonomiplan 2021-2024, noe som er 2,2 % under gjennomsnittet i Handlings- og økonomiplan 2020-2023. Figur 4.10 viser utviklingen i gjeldsgraden, med og uten startlån, i kommunedirektørens budsjettforslag for planperioden 2021–2024.
4.10.4 Investeringsprosjekter
Skole
Kommunedirektørens forslag til investeringer i skolebygg tar utgangspunkt i rullert plan for skolestruktur 2015-2020, politiske vedtak og elevtallsframskrivinger for perioden 2021-2036.
Nye skolebygg utformes etter Stavanger kommunes Arealnormer for nye skolebygg vedtatt i 2014.
De neste årene forutsettes det at befolkningsveksten først og fremst vil skje på Storhaug, dernest vil Hinna få en sterk vekst fra og med 2025. Ny skole i Lervig kan tidligst stå klar ved skolestart 2024.
Flere av skolebyggene i Stavanger trenger oppgradering. Arbeidet med Madlamark skole er godt i gang, og Vaulen skole skal ferdigstilles i perioden. Kommunedirektøren foreslår å utvide Tastarustå skole til å bli en skole for alle elevene i Tasta bydel, og at elever som hører til Eiganes/Våland bydel får skoleplass på nylig utvidete Kannik skole. Løsningen vil koste om lag en tredjedel av hva det vil koste å oppgradere Tastaveden skole og vil gi en bedre utnyttelse av de bygningsmessige, pedagogiske og økonomiske ressursene i kommunen.
For å få nok ressurser til å gjennomføre prosjektene som skal sikre nok elevplasser fort nok, er det behov for å utsette prosjekter som innebærer en generell bygningsmessig oppgradering. Kommunedirektøren foreslår derfor at rehabiliteringen av Kvernevik skole utsettes.
Barnehage
Antall barnehageplasser blir til enhver tid dimensjonert i tråd med forventet antall barn med lovfestet barnehagerett etter barnehagelovens §12 a. Behov for utbyggingen av nye barnehageplasser blir vurdert årlig gjennom rullering av barnehagebruksplanen for å fange opp endringer i befolkningsveksten. Befolkningsframskrivingene viser at antallet barn i barnehagealder kommer til å gå ned i årene som kommer. Fødselstallene er lave, og færre unge voksne flytter til kommunen.
Målet er at alle barn skal få plass i barnehage i nærheten av der de bor. Det er særlig de sentrumsnære bydelene som har underskudd på barnehageplasser.
På Storhaug vil det i løpet av planperioden bli etablert to nye kommunale barnehager, noe som medfører at det mot slutten av planperioden vil være god balanse mellom behov og kapasitet. Åpning av én ny kommunal barnehage på Våland i planperioden gjør at det fra da av vil være noe overkapasitet i kommunedelen Eiganes og Våland. I tillegg foreslås det en mulighetsstudie for å finne tomt til en barnehage langs bybåndet mellom Mariero og Hinna.
Som følge av befolkningsutviklingen vil det bli nødvendig å redusere antall plasser i kommunale barnehager i områder med overkapasitet. Kommunen avvikler plasser i bygg som bare har midlertidig godkjenning for barnehagedrift. Forslagene er nærmere omtalt i barnehagebruksplanen som legges fram mot slutten av året.
Helse- og omsorgsbygg
Stavanger kommune fortsetter omstillingsarbeidet innenfor levekårsområdet, blant annet gjennom Leve HELE LIVET-satsingen. Målet er at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg best mulig. Gjennom forebygging, rehabilitering, velferdsteknologi og sosialt nettverk skal den enkelte bruker støttes i å ha et aktivt liv med god livskvalitet framfor å bli passiv mottaker av hjelp og pleie. Omstillingsarbeidet krever en omprioritering av ressurser fra institusjonstjenester til hjemmebaserte tjenester, og fra hjelpetjenester til rehabilitering og selvhjelp. Kommunen må arbeide systematisk med å utvikle og ta i bruk nye måter å løse oppgavene på, for å kunne ivareta tjenestebehovene til byens innbyggere.
Antallet som venter på plass i bofellesskap viser at det fortsatt er et behov for å etablere nye bofellesskap. I tillegg skal det tilrettelegges for et mer differensiert botilbud som kan bidra til en bedre utnyttelse av plassene i de eksisterende boligene. Velferdsteknologi er et av kommunens viktigste satsingsområder innen helse og velferd. Hovedmålet er at velferdsteknologien skal være en integrert del av kommunens tjenestetilbud, som skal bidra til en tryggere, mer aktiv og selvstendig hverdag for innbyggere i Stavanger med behov for helse- og velferdstjenester. Alle kommunale omsorgsbygg, både nye og gamle, må få trådløst nettverk slik at kommunen kan ta i bruk digitale verktøy og ny velferdsteknologi etter hvert som den blir tilgjengelig.
Investeringstiltak innen helse og velferd gjennomføres både i regi av Stavanger kommune og Stavanger boligbygg KF. I tabell 4.6 fremkommer prosjektene som er i regi av kommunekassen.
Investeringer 2021-2024 | Ramme | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Diverse bygg, anlegg og felles investeringer | |||||||
1 | Nye Tou , 3. byggetrinn | 61 000 | 1 000 | ||||
2 | Kvernevik og Sunde bydelshus | 6 600 | 900 | ||||
3 | Kvernevik og Sunde bydelshus, rekkefølgekrav parkering og adkomst | 5 250 | 2 500 | ||||
4 | Stavanger rådhus, rehabilitering | 291 000 | 18 500 | 30 000 | 80 000 | 150 000 | |
5 | Nytt kommunehus Rennesøy, inkl sentrumsutvikling og rekkefølgekrav | 2 000 | 2 000 | ||||
6 | Ny beredskapssentral, OK23 | 7 500 | 500 | 2 000 | 5 000 | ||
7 | Akropolis, mulighetsstudie | 3 000 | 3 000 | ||||
8 | Judaberg, brannstasjon | 15 000 | 13 800 | ||||
9 | Schancheholen, brannstasjon | 187 200 | 94 500 | 35 000 | 1 500 | ||
10 | Lervig Brannstasjon | 224 100 | 112 000 | 74 000 | |||
11 | Lervig, parkering og næring | 165 000 | 5 000 | 100 000 | 59 000 | ||
12 | Lervig, kontorer | 132 000 | 1 000 | 10 000 | 60 000 | 60 000 | |
13 | Lervig, bydelsfunksjoner | 50 000 | 1 000 | 6 000 | 20 000 | 22 000 | |
14 | Finnøy, teknisk lager | 4 500 | 4 000 | ||||
15 | IT, datasenter ny arkitektur | 20 000 | 20 000 | ||||
16 | IKT oppgraderinger, Rennesøy | 625 | 625 | 625 | |||
17 | Administrasjonsbygg, utbedring | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
18 | Kjøp og utvikling av prosjekter | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | ||
19 | Kjøp av aksjer, Finnøy biogassanlegg | 3 000 | 3 000 | ||||
20 | Byggemodning Madla/Revheim | 932 596 | 4 000 | 73 000 | 25 000 | 8 500 | |
21 | Egenkapitaltilskudd KLP | 23 100 | 25 300 | 27 800 | 30 600 | ||
Sum Diverse bygg, anlegg og felles investeringer | 316 425 | 359 925 | 281 925 | 282 100 | |||
Forvaltning | |||||||
22 | ENØK tiltak på kommunale bygg | 80 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | |
23 | Kongsgata 47-49, innvendig rehabilitering og ny heis | 11 500 | 7 500 | ||||
24 | Kvaleberg skole, ny energiløsning fjernvarme | 5 000 | 4 000 | ||||
25 | Skolebygg, oppgradering av SD-anlegg | 7 500 | 4 500 | ||||
26 | Institusjoner, rehabilitering | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
27 | Fasaderehabilitering, etterisolering, nye energiløsninger og heis | 50 000 | 10 000 | 20 000 | 20 000 | ||
28 | Sykehjem, teleslynge-/IR anlegg | 4 000 | 2 000 | ||||
29 | Stokka sykehjem, garasje til buss | 1 500 | |||||
30 | Erichstrupsgate, vedlikehold | 500 | 500 | 500 | |||
31 | Gamle Bru skole, riving | 200 | 200 | ||||
Sum Forvaltning | 41 200 | 31 500 | 41 500 | 41 000 | |||
Oppvekst og utdanning | |||||||
32 | Tastarustå skole, utvidelse | 80 000 | 5 000 | 10 000 | 60 000 | 5 000 | |
33 | Madlamark skole | 293 100 | 160 000 | 24 000 | |||
34 | Lervig skole | 270 000 | 5 000 | 49 000 | 79 000 | 122 000 | |
35 | Vaulen skole | 423 000 | 22 000 | 100 000 | 150 000 | 150 000 | |
36 | Skoler, inventar og utstyr | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | ||
37 | Skoler, investering i IKT/Smartteknologi | 8 000 | 2 000 | 2 000 | |||
38 | Skoler, rehabilitering | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | ||
39 | Hjertesoner og trafikksikkerhet i grunnskolen, inkludert trafikksikringsplan | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |||
40 | Finnøy helsestasjon, inventar og utstyr jordmortjenesten | 1 000 | 1 000 | ||||
Sum skolebygg | 201 000 | 191 000 | 295 000 | 282 000 | |||
Barnehagebygg | |||||||
41 | Grovgarderober i 6 barnehager | 45 000 | 10 000 | 5 000 | |||
42 | Lervig, barnehage | 88 000 | 19 000 | 20 000 | 48 000 | ||
43 | Strømvik, barnehage | 52 000 | 23 500 | 23 500 | |||
44 | Teknikken, barnehage | 135 000 | 52 500 | 80 000 | 3 000 | ||
45 | Eskeland barnehage, rehabilitering | 20 000 | 15 000 | 5 000 | |||
46 | Barnehager, inventar og utstyr | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
47 | Barnehager, løpende rehabilitering | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | ||
48 | Mulighetsstudie, tomt/areal til barnehageformål langs bybanen, hovedvei Mariero og Hinna | 1 000 | 1 000 | ||||
Sum Barnehagebygg | 109 000 | 131 500 | 69 000 | 8 000 | |||
Helse- og velferd | |||||||
49 | Finnøy helse- og omsorgssenter | 116 000 | 30 000 | 50 000 | 26 000 | ||
50 | Finnøy helse- og omsorgssenter, brannsikring | 6 000 | 6 000 | ||||
51 | Nye signalanlegg ved sykehjemmene | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | ||
52 | Solborg-prosjektet | 60 000 | 29 000 | ||||
53 | Ramsvigtunet sykehjem, ny etasje | 165 000 | 38 000 | 80 000 | 40 000 | ||
54 | Nytt sykehjem 2026, 120-150 plasser | 2 000 | 2 000 | ||||
55 | Plan for omsorgsbygg 2019-2034, mulighetsstudier og prosjekteringer | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | ||
56 | Blidensol sykehjem, mulighetsstudie og kapasitetsutvidelse | 2 000 | |||||
57 | Biler, virksomheter i Helse og velferd | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | ||
58 | Velferdsteknologi | 80 000 | 10 000 | 10 000 | 15 000 | 18 700 | |
59 | Trådløst nettverk sykehjem og bofelleskap | 15 000 | 2 700 | 5 000 | |||
60 | Stavanger legevakt, mulighetsstudie | 500 | |||||
Sum Helse- og velferd | 118 700 | 161 500 | 91 500 | 27 200 | |||
Idrett | |||||||
61 | Hinna garderobebygg, inkludert rekkefølgekrav og lager | 64 000 | 5 000 | ||||
62 | Madlamark, idrettshall | 56 500 | 23 500 | 28 250 | 5 000 | ||
63 | Lervig, idrettshall | 63 000 | 1 000 | 10 000 | 20 000 | 32 000 | |
64 | Idrettsbygg, rehabilitering | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
65 | Mulighetsstudie Kvaleberg skate-/idrett- og bydelshus | 2 000 | 2 000 | ||||
66 | Madlamark skole , varmtvannsbasseng | 16 000 | |||||
Sum Idrettsbygg | 48 000 | 38 750 | 25 500 | 32 500 | |||
Vannverket | |||||||
67 | Tiltak i Rennesøy | 22 300 | 1 900 | 8 400 | 6 000 | 6 000 | |
68 | Tiltak i Finnøy | 18 200 | 3 800 | 5 400 | 3 500 | 5 500 | |
69 | Byomforming | 65 000 | 20 000 | 20 000 | 15 000 | 10 000 | |
70 | Fornyelse | 167 200 | 38 000 | 41 800 | 41 800 | 45 600 | |
71 | Forsterkninger | 11 000 | 4 000 | 4 000 | 3 000 | ||
72 | Lekkasjereduksjon | 3 200 | 1 000 | 1 000 | 600 | 600 | |
73 | Vannledninger i utbyggingsområder | 3 000 | 2 000 | 1 000 | |||
74 | Vannverket, kjøretøy og utstyr | 1 600 | 800 | 800 | |||
Sum Vannverket | 67 500 | 82 400 | 70 900 | 70 700 | |||
Avløpsverket | |||||||
75 | Tiltak Finnøy | 2 300 | 1 000 | 1 300 | |||
76 | Tiltak Rennesøy | 4 400 | 400 | 1 400 | 2 600 | ||
77 | Byomforming | 121 000 | 40 000 | 40 000 | 25 000 | 16 000 | |
78 | Fornyelse | 215 000 | 50 000 | 50 000 | 55 000 | 60 000 | |
79 | Fremmedvannsreduksjon og separering | 40 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |
80 | Vannføringsmålere avløp | 8 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |
Sum Avløpsverket | 102 400 | 104 400 | 95 900 | 88 000 | |||
Renovasjon | |||||||
81 | Nedgravde containere | 9 500 | 2 500 | 2 500 | 2 300 | 2 200 | |
82 | Nye avfallsbeholdere, kjøp | 9 000 | 2 500 | 2 500 | 2 000 | 2 000 | |
Sum Renovasjon | 5 000 | 5 000 | 4 300 | 4 200 | |||
Park og vei | |||||||
83 | Nye veianlegg | 2 100 | 2 100 | 2 100 | 2 100 | ||
84 | Vei, rehabilitering | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | ||
85 | Asfaltering | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | ||
86 | Fortau fra Bru kai til krysset Bruveien og Vakthusveien | 9 375 | 6 250 | ||||
87 | Kongsgaten, rehabilitering | 30 000 | 7 500 | 2 500 | 12 500 | ||
88 | Breivik/Hegreberg, Utbedring av natursteinsmur | 1 250 | |||||
89 | LED-lys, utkifting av gatelysarmatur | 41 000 | 10 250 | 10 250 | 10 250 | ||
90 | Gatelys | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | ||
91 | El-bil, lading på gatelys | 2 000 | |||||
92 | Bruer/kaier, rehabilitering | 6 250 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | ||
93 | Nedsenkbare pullerter-erstatning | 3 000 | |||||
94 | Nedsenkbare pullerter-utvidelse | 3 000 | 3 000 | ||||
95 | Fremkommelighet | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | ||
96 | Sentrum | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | ||
97 | Trafikksikkerhet | 15 925 | 15 925 | 15 925 | 15 925 | ||
98 | Intensiv belysning fotgjengerfelt | 2 200 | 2 200 | 2 200 | 2 200 | ||
99 | Kannik skole, uteområde | 14 000 | 4 000 | ||||
100 | Skoler, uteområder | 9 200 | 6 800 | 9 500 | 9 500 | ||
101 | Oppgradering lekeplasser i kommunale felt | 125 | 125 | 125 | 125 | ||
102 | Kreative lekeplasser | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | ||
103 | Barnehager, uteområder | 5 125 | 5 125 | 5 125 | 5 125 | ||
104 | Friområde, økt opparbeidelse | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | ||
105 | Parkanlegg/friområder, rehabilitering | 700 | 700 | 700 | 700 | ||
106 | Friområder, skjøtsel | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | ||
107 | Prosjekt friområde | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 10 000 | ||
108 | Lervig, park fase 2 | 48 000 | 0 | 20 000 | 25 000 | ||
109 | Nytorget | 30 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | ||
110 | Uteområdet i Rådhuskvartalet | 30 000 | 4 000 | 4 000 | 10 000 | 12 000 | |
111 | Tjensvolltorget | 7 500 | 0 | 1 500 | 2 000 | 4 000 | |
112 | Løkker, baner, skatebaner og nærmiljøanlegg | 6 100 | 6 100 | 6 100 | 6 100 | ||
113 | Idrettsanlegg | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | ||
114 | Vestre Åmøy velforening, ballbinge | 50 | |||||
115 | Kunstgressbaner, rehabilitering | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | ||
116 | Granulatoppsamling kunstgressbaner | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | ||
117 | Miljø, gatetun, fortau, kantstein, sluk, belysning | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | ||
118 | Sykkelstrategi | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | ||
119 | Sykkelveinettet, sykkelparkering, servicefunksjoner | 2 250 | 2 250 | 2 250 | 2 250 | ||
120 | Åmøyveien, gang og sykkelvei | 35 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | ||
121 | Bymiljøpakken, mva | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
Sum Park og vei | 214 525 | 215 075 | 240 525 | 163 525 | |||
Kirke | |||||||
122 | Domkirken 2025 | 321 600 | 80 000 | 53 000 | 23 000 | 26 600 | |
123 | Hundvåg kirke, rehabilitering | 43 900 | 27 900 | ||||
124 | Revheim gravlund | 4 000 | 4 000 | ||||
125 | Tjensvoll gravlund, oppgradering urnefelter og parkering | 2 500 | |||||
126 | Ventilasjonsanlegg, utskiftning av på kirker | 8 400 | 4 200 | 4 200 | |||
127 | Hausken kirkesenter, forprosjekt/avklaringsprosjekt | 500 | |||||
Sum Kirkebygg | 119 100 | 57 200 | 23 000 | 26 600 | |||
Miljø | |||||||
128 | Forurenset sjøbunn-prosjekt | 48 000 | 2 000 | 23 000 | 23 000 | ||
Sum Miljø | 2 000 | 23 000 | 23 000 | 0 | |||
Sum brutto investeringer | 1 344 850 | 1 401 250 | 1 262 050 | 1 025 825 | |||
Finansiering av investeringer | |||||||
129 | Overføring fra drift | 224 672 | 302 595 | 328 916 | 326 719 | ||
130 | Låneopptak | 651 037 | 627 743 | 583 222 | 387 123 | ||
131 | Bruk av ubundet investeringsfond | 143 944 | |||||
132 | Salgsinntekter | 60 000 | |||||
133 | Momsrefusjon investering | 201 728 | 210 188 | 189 308 | 153 874 | ||
134 | Konserninterne utlån, mottatte avdrag | 20 853 | 29 308 | 36 588 | 44 092 | ||
135 | Lyse AS, avdrag på ansvarlig lån | 45 735 | 45 735 | 45 735 | 45 735 | ||
136 | Stavangerregionen Havn og IKS, avdrag ansvarlig lån | 12 282 | 12 282 | 12 282 | 12 282 | ||
137 | Bidrag fra utbygger, byggemondning Madla/Revheim og Atlantaren | 0 | 0 | 41 000 | 33 500 | ||
138 | Spillemidler, kunstgressbaner | 2 500 | 2 500 | 2 500 | |||
139 | Spillemidler, idrett | 22 500 | 22 500 | 22 500 | 22 500 | ||
140 | Salg av selveide boliger i bofellesskap | 16 600 | |||||
141 | Husbanktilskudd | 88 400 | 0 | ||||
142 | Tilskudd til Tou Scene | 3 000 | |||||
Sum Finansiering av investeringer | 1 344 850 | 1 401 250 | 1 262 050 | 1 025 825 | |||
Sum Udekket | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Andel egenfinansiering % | 52 % | 55 % | 54 % | 62 % | |||
Andel låneopptak % | 48 % | 45 % | 46 % | 38 % |
Av tabell 4.17 framkommer enkelte investeringsprosjekter som er vurdert, men er ikke prioritert i kommende planperiode.
Prosjekt | Beløp | ||
---|---|---|---|
1 | Arneageren | 1 000 | |
2 | Fugleøy, Mosvannet | 3 000 | |
3 | Vaulen, Idrettshall | 62 000 | |
4 | Uskiftning av filtere keramisk anlegg Hundvåg svømmehall | 2 000 | |
5 | Nytt kommunehus Rennesøy, inkl sentrumsutvikling og rekkefølgekrav | 78 000 | |
6 | Fasaderehabilitering, etterisolering, nye energiløsninger og heis | 25 000 | |
7 | Tastaveden skole | 174 000 | |
8 | Kvernevik skole, renovering | 156 000 | |
9 | Blidensol sykehjem, mulighetsstudie og kapasitetsutvidelse | 80 000 | |
10 | Legebåt, lokaler til personell | 7 500 | |
11 | Kongsgaten, rehabilitering | 33 000 | |
12 | Stupetårn Strømvig, Storhaug | 10 000 |